از انکار تا پذیرش مصرف ۳۰ میلیون لیتر مازوت از سوی وزارت نیرو؛ نیروگاه ها همزمان از مازوت استفاده نمیکنند!
در حالی برخی از مسئولان محیطزیست مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها را بی سابقه و بالا برآورد می کنند که مقامات بلندپایه وزارت نیرو میزان حداکثری امکان مازوتسوزی همزمان در تمامی نیروگاههای کشور را ۴۰ میلیون لیتر و مصرف کنونی آن را کمتر از ۳۰ میلیون لیتر عنوان می کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاهها همه ساله از سوی وزارت نیرو تکذیب میشود و هر بار نیز مقامات سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس با خطاب قرار دادن این وزارتخانه تلاش میکنند تا میزان مصرف این سوخت را تا حد امکان کاهش دهند.
اگر چه وزارت نفت مکلف است تا سوخت استاندارد تحویل نیروگاهها دهد و اگر سوخت استاندارد نبود باید از فیلتر استفاده و میزان گوگرد خروجی در اگزوز نیروگاه کنترل شود، اما ناترازی گاز و برق در زمستان، تأمین ۱۰۰ درصدی گاز را برای همه نیروگاهها غیرممکن میکند.
۱۵ نیروگاه کشور آماری عجیب در استفاده از مازوت را بر جای گذاشتهاند
پیشتر و بر اساس آمارهای منتشر شده ۱۵ نیروگاه کشور آماری عجیب در استفاده از مازوت را بر جای گذاشتهاند و آنطور که اعلام شده بود توان این تعداد نیروگاه در مصرف سوخت مازوت حداکثر ۴۳ میلیون لیتر است و بالغ بر ۲۱.۱ میلیون لیتر مازوت در روز توسط این نیروگاهها مصرف میشود.
درحال حاضر این ۱۵ نیروگاه کمتر از ۳۰ میلیون لیتر مازوت میسوزانند
۱۵ نیروگاه توس، منتظرقائم، شهیدرجایی، شهید سلیمی، سهند، تبریز، ایرانشهر، منتظری، زرند، بندرعباس، شهیدمفتح، بیستون، شازند، رامین و اصفهان نیروگاههایی هستند که روزانه میزان بالایی مازوت میسوزانند. اما آنطور که وزارت نیرو اخیرا تایید کرده است میزان حداکثری امکان مازوتسوزی همزمان در تمامی نیروگاههای کشور ۴۰ میلیون لیتر است و درحال حاضر این ۱۵ نیروگاه کمتر از ۳۰ میلیون لیتر مازوت میسوزانند.
اما داریوش گلعلیزاده مدیرکل حفاظت محیطزیست در تازهترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که امسال ۸۸ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد برای مصرف احتمالی نیروگاهها میرسد که تاکنون دو میلیون لیتر از این نوع سوخت وارد نیروگاه شهید منتظری اصفهان شده است و این میزان برای شرایطی ذخیره میشود که بهدلیل کمبود گاز، ناچار به استفاده از مازوت شویم.
مدیرکل حفاظت محیطزیست اصفهان: امسال ۸۸ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد برای مصرف احتمالی نیروگاهها میرسد
این اظهارات در حالی مطرح میشود که عباس علی آبادی وزیر نیرو در نطق خود در حاشیه هیات دولت در ماه گذشته اعلام کرده بود که تعداد نیروگاههایی که از مازوت استفاده میکنند اندک هستند چرا که مازوت کالایی گرانقیمت است و اگر چه علاقهای به این اقدام نداریم، اما وقتی چارهای نداشته باشید مجبور میشوید که مازوت بسوزانید. بنابراین، علاقه چندانی به سوزاندن نداریم؛ هم نیروگاهها آسیب میبینند و هم مازوت که یک کالای گرانقیمت است از بین میرود.
وزیر نیرو با بیان اینکه اگر دمای هوا کاهش یابد و هوا خیلی سرد و کمبود گاز داشته باشیم مجبور هستیم کاری را انجام دهیم که خودمان هم دوست نداریم. نقشه و برنامه دولت و وزارت نیرو احداث و توسعه نیروگاههای سوختفسیلی نیست بلکه هدف توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک است.
“ناصر اسکندری”، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی به نمایندگی از وزارت نیرو و در واکنش به اظهارات مقام مسئول سازمان محیط زیست با تایید اینکه مازوت این روزها در برخی نیروگاههای کشور مورد استفاده قرار میگیرد اعلام کرده است که ۱۴ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که البته تمامی این نیروگاهها به صورت همزمان از مازوت اسفاده نمیکنند.
وی میگوید: درصورت استفاده تمامی ۱۴ نیروگاه کشور از مازوت به صورت همزمان میزان سوخت مازوت آنها حداکثر به ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، درحالی که این میزان درحال حاضر کمتر از ۳۰ میلیون لیتر و حدود ۲۸ میلیون لیتر است.
این آمار نشان میدهد که اگر تمامی این نیروگاهها که قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارند اقدام به مصرف این سوخت کنند حداکثر مصرف سوخت به ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، اما آنچه که مهم است این است که وزارت نیرو پذیرفته است روزانه حداقل ۲۸ میلیون لیتر در نیروگاهها برای تولید انرژی از سوخت مازوت که برای سلامتی بسیار مضرّ است استفاده میکند.
همانطور که وزیر نیرو اعلام کرده است مازوت کالایی گرانقیمت است و اگر هزینه این ۲۸ میلیون لیتر محاسبه شود قطعا یک رقم هنگفتی خواهد شد که به شدت هم به نیروگاهها آسیب وارد میکند.
گزارشها نشان میدهد چهار نیروگاه مهم کشور مثل شازند اراک (پارسال هم ممنوع شده بود)، شهید رجایی قزوین، منتظری اصفهان (پارسال هم ممنوع شده بود) و منتظر قائم کرج (پارسال هم ممنوع شده بود) از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده میکنند و آنطور که داریوش گلعلیزاده مدیرکل حفاظت محیطزیست اصفهان اعلام کرده است تنها نیروگاه شهید منتظری اصفهان دو میلیون لیتر از این سوخت را مصرف کرده است.
علیرضا عباسی نماینده مردم البرز در مجلس نیز معتقد است که در سال ۱۴۰۰ مطرح شد که در نیروگاه منتظر قائم مازوت میسوزاند بنابراین بهشخصه ورود کرده و بازدیدی داشتم که پلمپ مخازن هنوز وجود داشت و شکسته نشده بود و مشخص شد مازوت نبود، اما گازوئیلی بود که میزان گوگرد آن بالاتر از میزان استاندارد بود. به همین دلیل وزیر نیروی وقت را خواستیم و تأکید کردیم که وزارت نفت باید سوخت استاندارد را تحویل نیروگاه بدهد.
بالاجبار مازوت سوزی را شروع کردند و صفر نیست
او ادامه داد: در حال حاضر دولت در سال گذشته ورودی به این موضوع داشت که شاید خیلی هم درست نبود و آن اینکه اعلام کردند ما برای سلامت مردم از مازوت استفاده نمیکنیم، اما بعدازآن به دلیل کمبود میزان سوخت، بالاجبار مازوت سوزی را شروع کردند و صفر نیست چراکه از طرف دیگر برق هم باید تأمین شود، اما میزان آن به این معنا نیست که تمام سوخت آن مازوت است.
مازوت یکی از انواع نفت کوره است که علاوهبر کیفیت بسیار نامطلوب از ویسکوزیتهی بسیار زیادی نیز برخوردار است و به ۴ نوع گوگرد زیاد، گوگرد معمولی، گوگرد کم و گوگرد بسیار کم تقسیم میشود.
استفاده از مازوت کمگوگرد نیز واژهای است که امسال باب شده و برای کاهش فشار افکار عمومی مطرح میشود تا به نوعی مصرف مازوت عادی جلوه داده شود.
سیداسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین چندی پیش از آغاز استفاده از مازوت کمگوگرد در نیروگاه شهید رجایی قزوین با نظارت دقیق این اداره کل و قوه قضائیه خبرداده و اعلام کرده بود که با پیگیریهای مستمر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و همراهی مسوولان استانی، فرآیند تامین و استفاده از مازوت کمگوگرد در نیروگاه شهید رجایی آغاز شده و این نوع سوخت به دلیل دارا بودن درصد گوگرد به مراتب پایینتر، سبب کاهش قابل توجه در انتشار دیاکسید گوگرد و ذرات معلق در هوا خواهد شد و گامی عملی در جهت بهبود کیفیت هوای منطقه محسوب میشود.
حتی مازوت کم گوگرد نیز برای سلامتی و حتی نیروگاهها مضرّ است
این اظهارات در حالی مطرح میشود که حتی مازوت کم گوگرد نیز برای سلامتی و حتی نیروگاهها مضرّ است. احساس سوزش در بینی و گلو، مشکلات تنفسی، درد قفسهی سینه و افزایش احتمال بیماریهای قلبی و قرمزی چشم، ازجمله علائمی هستند که در صورت قرارگرفتن درمعرض غلظت اندک دیاکسیدگوگرد با آنها مواجه خواهیم شد.
اگر چه نیروگاهها انگیزهای برای مصرف مازوت ندارند و در صورت محدودیت در تامین گاز به اجبار از مازوت استفاده میکنند اما به نظر می رسد اگر موضوع استفاده از سوخت مازوت کم سولفور در نیروگاه ها عادی شود، نه وزارت نفت و نه وزارت نیرو اهتمامی برای رفع این مشکل نخواهند داشت و همچنان شاهد اوج گرفتن مصرف مازوت در سال های آینده در نیروگاه ها خواهیم بود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0